klm for you travel well
Stil en efficiënt
Een vernieuwde vloot
Om de Boeing 737 te vervangen heeft KLM vier nieuwe Airbus A321neo’s aan haar vloot toegevoegd. Maar op welke manier verschillen de toestellen eigenlijk van elkaar? Content creator Anouk Bowman nam een vlucht met de nieuwe Airbus A321neo van Amsterdam naar Stockholm om dat te ontdekken.
LEESTIJD: 5 MIN
Het eerste wat me opvalt tijdens het boarden van de Zwaluwstaart, KLM’s nieuwste A321neo, is dat purser Jennifer de Wagenaar druk bezig is met een controlepaneel op de muur. “Dit is een van mijn nieuwe favoriete tools”, vertelt ze enthousiast. Ze toetst wat dingen in en plots is de cabine verlicht met een zachtroze tint. “Ik kan nu zelfs de kleur van het licht aanpassen”, legt ze uit. “Het geeft de cabine meteen een warme gloed. Het lijkt bijna op zonlicht, toch?” Ik ben het zeker met haar eens. “O, en mocht je het koud hebben, laat het even weten. We kunnen hier zelf de temperatuur aanpassen. Voorheen moesten we dat vragen aan de piloten in de cockpit.”
Ruime en fijne features
Samen met cabin attendant Thara Nievaart loop ik vervolgens naar mijn stoel. Terwijl Nievaart mijn jas in de ruime bagagebakken neerlegt, neem ik plaats. “Dat is het fijne aan dit toestel, er is echt meer ruimte”, vertelt Nievaart. “De stoelen zijn ruimer, het gangpad is breder en deze bagagebakken zijn momenteel de grootste op de markt.” Ik bedenk plotseling dat ik mijn tas nog een plekje moet geven, en terwijl ik mijn tas in de bagagebak leg, zie ik inderdaad dat ze een stuk breder ogen. Ook mijn stoel voelt ruimer. Terwijl ik mijn telefoonoplader in de USB-C-poort steek aan de zijkant van mijn stoel, een feature waarmee ik ook blij ben, vraag ik Nievaart wat zij fijn vindt aan het nieuwe toestel. “Het nieuwe materiaal van de stoelen is makkelijk schoon te krijgen, wat heel fijn is voor ons als cabinepersoneel”, laat Nievaart weten. “En wacht maar tot we in de lucht zijn. De motoren zijn zoveel stiller. Je zult me een stuk makkelijker kunnen verstaan.”
“Wacht maar tot we in de lucht zijn.
De motoren zijn zoveel stiller”
Kijkje in de cockpit
Na een van de stilste take-offs die ik ooit heb ervaren, grijp ik automatisch naar mijn koptelefoon om achtergrondgeluid te verdringen en muziek te luisteren. Ik kom er al snel achter dat de rest van de vlucht net zo stil blijft, en zet niet een keer de noisecancellingfunctie aan. Nadat het stoelriemen-vast-lichtje is uitgegaan en het toestel al een tijdje op cruising altitude hangt, komt Nievaart weer naar me toe en vraagt fluisterend of ik soms even een exclusief kijkje in de cockpit wil nemen. Het is een uitnodiging die ik niet afsla. Ik word verwelkomd door captain Heiko Groenendijk. “Welkom in onze balzaal. Wat is het groot hier binnen, hè?” Ik knik en kijk mijn ogen uit. De moderne panelen vol flikkerende lichtjes, het adembenemende uitzicht en de stilte zijn indrukwekkend. “Niet alleen is dit toestel vanbinnen een stuk stiller, het vervoert ook veertig passagiers meer dan de 737-800 en produceert daarom minder CO₂-emissies per passagier”, vat Groenendijk snel samen. “Ook het elektronische vliegtuigmonitoringsysteem van de A321neo is geavanceerder. Voor zaken die snel onze aandacht nodig hebben, zoals onvoorziene systeemomstandigheden, geeft het hoofdscherm specifieke waarschuwingssignalen.” Groenendijk wijst naar het scherm in het midden van de cockpit. “Nu we bijna bij Arlanda Airport zijn, kan ik je de naderingssystemen laten zien. Met behulp van satellieten kunnen we speciale curved approaches (aanvliegen met een boog) toepassen, waardoor we dichtbevolkte gebieden in de buurt van luchthavens kunnen vermijden.”
“De stoelen zijn ruimer en deze bagagebakken zijn de grootste op de markt”
Groenendijk laat me een kaart van de landingsbaan op het scherm zien. “Hier moeten we straks landen. Ons systeem ontvangt momenteel een signaal dat ons naar de landingsbaan begeleidt. Het vliegtuig koppelt zichzelf aan het signaal en vliegt hiermee heel nauwkeurig een geprogrammeerde route.” Na het landen vraag ik de piloten wat hun favoriete functie van de A321neo is. Groenendijk lacht en wijst naar het tafeltje voor zich. “Het design van deze cockpit heeft ervoor gezorgd dat we nu ruimte hebben voor een uitklaptafel, die we kunnen gebruiken om onze iPad of lunch op te zetten. Voor ons voelt dat heel luxe.”