KLM FOR YOU BEHIND THE SCENES

Behind the scenes

Als Manager Global Food & Beverage is Marit de Jong met haar team van acht man verantwoordelijk voor alle menu’s die aan boord worden geserveerd. 

 

De wereld over    

“Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor het eten en drinken aan boord van alle KLM-vluchten. Om de menu’s aan boord voor het komende jaar te selecteren, reizen foodspecialisten uit mijn team geregeld naar verschillende bestemmingen om menu’s uit te zoeken. Deze maaltijden worden voorbereid door lokale cateraars en vervolgens gepresenteerd. Onze menu’s in Premium Comfort en Business Class wisselen vier keer per jaar, in Economy Class twee keer per jaar.”

 

Gastvrijheid en gezelligheid    

“Ik heb 34 jaar geleden een open sollicitatie naar KLM gestuurd. Ik mocht op gesprek komen en ben als grondstewardess begonnen. Daarna heb ik verschillende posities bekleed en ben ik uiteindelijk tweeënhalf jaar geleden in mijn huidige functie beland. Ik zit hier – mede dankzij mijn grote affiniteit met eten – geweldig op mijn plek. Eten stond bij ons thuis gelijk aan gastvrijheid en gezelligheid. Dat principe heb ik meegenomen in mijn huidige baan. Eten is emotie en het is een belangrijk aspect van klanttevredenheid. Het selecteren van menu’s brengt interessante uitdagingen met zich mee. Smaken verschillen natuurlijk, en dus proberen we zo goed mogelijk rekening te houden met alle passagiers aan boord. Hoe we dat doen? Door keuzes aan te bieden en iedereen van een smakelijke maaltijd te voorzien.”

“Eten is emotie en een belangrijk aspect van klanttevredenheid”

Een Nederlands randje       

“Onze leveranciers werken volgens de richtlijnen van KLM’s Cuisine Philosophy. Maaltijden moeten smakelijk, maar ook toegankelijk zijn. We vinden het belangrijk om met lokale en pure, onbewerkte producten te werken. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor ons. We willen verantwoorde keuzes maken, waarbij we uiteraard ook de keurmerken in acht nemen. Als we daarnaast soms producten kunnen selecteren met een Nederlands tintje, is dat helemaal leuk. Economy Class-passagiers kunnen bijvoorbeeld momenteel genieten van een stamppotje met rookworst. We houden bij het selecteren ook altijd rekening met de bereidingswijze van de maaltijd. De gerechten aan boord moeten worden verwarmd met een convectie- of stoomoven. Niet alle producten zijn hiervoor geschikt. De stoom die vrijkomt bij het verwarmen zorgt ervoor dat gerechten snel zacht worden.”

 

Zelf op spijsreis  

“Ik ga de Stellenbosch-wijnroute verkennen tijdens mijn volgende vakantie in Kaapstad. Omdat ik een groot voorstander ben van het ‘support your locals’-principe, ben ik van plan om veel lokale eettentjes te bezoeken. Die zijn vaak divers en verrassend.”

Behind the scenes

Als Manager Global Food & Beverage is Marit de Jong met haar team van acht man verantwoordelijk voor alle menu’s die aan boord worden geserveerd. 

 

De wereld over    

“Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor het eten en drinken aan boord van alle KLM-vluchten. Om de menu’s aan boord voor het komende jaar te selecteren, reizen foodspecialisten uit mijn team geregeld naar verschillende bestemmingen om menu’s uit te zoeken. Deze maaltijden worden voorbereid door lokale cateraars en vervolgens gepresenteerd. Onze menu’s in Premium Comfort en Business Class wisselen vier keer per jaar, in Economy Class twee keer per jaar.”

 

Gastvrijheid en gezelligheid    

“Ik heb 34 jaar geleden een open sollicitatie naar KLM gestuurd. Ik mocht op gesprek komen en ben als grondstewardess begonnen. Daarna heb ik verschillende posities bekleed en ben ik uiteindelijk tweeënhalf jaar geleden in mijn huidige functie beland. Ik zit hier – mede dankzij mijn grote affiniteit met eten – geweldig op mijn plek. Eten stond bij ons thuis gelijk aan gastvrijheid en gezelligheid. Dat principe heb ik meegenomen in mijn huidige baan. Eten is emotie en het is een belangrijk aspect van klanttevredenheid. Het selecteren van menu’s brengt interessante uitdagingen met zich mee. Smaken verschillen natuurlijk, en dus proberen we zo goed mogelijk rekening te houden met alle passagiers aan boord. Hoe we dat doen? Door keuzes aan te bieden en iedereen van een smakelijke maaltijd te voorzien.”

“Eten is emotie en een belangrijk aspect van klanttevredenheid”

Een Nederlands randje       

“Onze leveranciers werken volgens de richtlijnen van KLM’s Cuisine Philosophy. Maaltijden moeten smakelijk, maar ook toegankelijk zijn. We vinden het belangrijk om met lokale en pure, onbewerkte producten te werken. Duurzaamheid is een belangrijk thema voor ons. We willen verantwoorde keuzes maken, waarbij we uiteraard ook de keurmerken in acht nemen. Als we daarnaast soms producten kunnen selecteren met een Nederlands tintje, is dat helemaal leuk. Economy Class-passagiers kunnen bijvoorbeeld momenteel genieten van een stamppotje met rookworst. We houden bij het selecteren ook altijd rekening met de bereidingswijze van de maaltijd. De gerechten aan boord moeten worden verwarmd met een convectie- of stoomoven. Niet alle producten zijn hiervoor geschikt. De stoom die vrijkomt bij het verwarmen zorgt ervoor dat gerechten snel zacht worden.”

 

Zelf op spijsreis  

“Ik ga de Stellenbosch-wijnroute verkennen tijdens mijn volgende vakantie in Kaapstad. Omdat ik een groot voorstander ben van het ‘support your locals’-principe, ben ik van plan om veel lokale eettentjes te bezoeken. Die zijn vaak divers en verrassend.”

MORE KLM FOR YOU

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send