KLM en KLM Cityhopper zijn beide winnaar in meerdere categorieën van The Sustainable Flight Challenge. KLM scoorde het beste op het verlagen van CO2-emissie, KLM Cityhopper in de categorie Partnership.
De challenge, die in mei plaatsvond en waaraan zestien luchtvaartmaatschappijen meededen, werd georganiseerd om verduurzaming van de luchtvaartsector te stimuleren. KLM zette voor de langeafstandsvlucht naar Edmonton in plaats van een A330 een Boeing 787-10 in, wat zorgde voor 26 procent minder CO2-uitstoot. Door het gebruik van 39 procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) werd de uitstoot met nog eens extra 8 procent verlaagd. KLM Cityhopper – die naar Porto vloog – viel in de categorie Partnership in de prijzen door samen met het bedrijf Satavia de vliegroute te optimaliseren. Hierdoor werden condenssporen – die warmte in de atmosfeer vasthouden – vermeden. Ook op gewicht werd winst behaald: de vluchten waren driehonderd kilogram lichter dan normaal, door op cateringgewicht te besparen: sommige passagiers kregen hun eten al bij de gate – voor het aan boord gaan – mee, waardoor een aantal cateringkarren kon achterblijven. De prestaties van de luchtvaartmaatschappijen werden beoordeeld door een externe auditor. Een jury onder leiding van oud-premier Jan Peter Balkenende bepaalde welke maatschappijen de beste prestatie hadden geleverd.
KLM en KLM Cityhopper zijn beide winnaar in meerdere categorieën van The Sustainable Flight Challenge. KLM scoorde het beste op het verlagen van CO2-emissie, KLM Cityhopper in de categorie Partnership.
De challenge, die in mei plaatsvond en waaraan zestien luchtvaartmaatschappijen meededen, werd georganiseerd om verduurzaming van de luchtvaartsector te stimuleren. KLM zette voor de langeafstandsvlucht naar Edmonton in plaats van een A330 een Boeing 787-10 in, wat zorgde voor 26 procent minder CO2-uitstoot. Door het gebruik van 39 procent Sustainable Aviation Fuel (SAF) werd de uitstoot met nog eens extra 8 procent verlaagd. KLM Cityhopper – die naar Porto vloog – viel in de categorie Partnership in de prijzen door samen met het bedrijf Satavia de vliegroute te optimaliseren. Hierdoor werden condenssporen – die warmte in de atmosfeer vasthouden – vermeden. Ook op gewicht werd winst behaald: de vluchten waren driehonderd kilogram lichter dan normaal, door op cateringgewicht te besparen: sommige passagiers kregen hun eten al bij de gate – voor het aan boord gaan – mee, waardoor een aantal cateringkarren kon achterblijven. De prestaties van de luchtvaartmaatschappijen werden beoordeeld door een externe auditor. Een jury onder leiding van oud-premier Jan Peter Balkenende bepaalde welke maatschappijen de beste prestatie hadden geleverd.
In september en oktober verwelkomde KLM twee nieuwe Boeings 787-10 op Schiphol. Het zijn de zesde en zevende Boeing 787-10 die KLM bij haar vloot voegt. De 787 Dreamliner verbruikt niet alleen 20 procent minder brandstof dan toestellen van dezelfde omvang, het vliegtuig is ook 46 procent energiezuiniger en stoot hierdoor minder CO2 uit.
Op 7 oktober vierde KLM haar 103e verjaardag en traditiegetrouw werd een nieuw Delfts blauw huisje onthuld.
Dit jaar is er – voor de tweede keer in de geschiedenis – gekozen voor een huisje buiten Nederland, namelijk op Aruba. Het betreft het huis van de familie Ecury. Dit Arubaanse gezin runde jarenlang een succesvol familiebedrijf. Nicasio ‘Dundun’ Ecury speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de luchtvaart op Aruba.
Het huis staat dicht bij de plek waar bijna honderd jaar geleden het eerste vliegtuig op Aruba landde. De zoon van het gezin, Segundo Jorge Adelberto Ecury, ook wel ‘Boy’ genoemd, studeerde in Nederland en werd een verzetsheld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Tegenwoordig is hij een nationale bekendheid op Aruba. Zijn geboortehuis werd in 2009 volledig gerenoveerd en tot rijksmonument verklaard. Tegenwoordig is het pand onderdeel van het Archeologisch Museum van Aruba. KLM-huisjes worden uitgereikt aan de passagiers die in KLM Business Class reizen.
KLM heeft drie nieuwe bestemmingen aan haar Europese netwerk toegevoegd. Het gaat om Rovaniemi (Finland), Katowice (Polen) en Aarhus (Denemarken). KLM vliegt dagelijks naar de stad van contrasten, Katowice in Polen. Een stad die bekendstaat om zijn nachtleven, maar ook om zijn groene en natuurrijke omgeving. Aarhus is KLM’s vierde bestemming in Denemarken. Tot 25 maart 2023 vliegt KLM dagelijks op deze studentenstad, waar oude architectuur op een prettige manier mixt met de jonge geest van de stad. Met de toevoeging van Rovaniemi – de hoofdstad van Fins Lapland – hoopt KLM gehoor te geven aan de behoefte aan avontuurlijke winterreizen. In Rovaniemi kunt u genieten van winkels, gezellige cafés en restaurants, maar er kunnen ook winteractiviteiten worden ondernomen zoals een huskysafari of een schitterende sneeuwscooterrit. Natuurlijk mag een bezoek aan Santa Park, de residentie van de kerstman, niet ontbreken. Voor de wekelijkse vluchten – die plaatsvinden tot 25 maart 2023 – zet KLM een Boeing 737-800 in, met een capaciteit van dertig stoelen in Business Class, zes stoelen in Economy Comfort en 150 stoelen in Economy Class.
KLM heeft drie nieuwe bestemmingen aan haar Europese netwerk toegevoegd. Het gaat om Rovaniemi (Finland), Katowice (Polen) en Aarhus (Denemarken). KLM vliegt dagelijks naar de stad van contrasten, Katowice in Polen. Een stad die bekendstaat om zijn nachtleven, maar ook om zijn groene en natuurrijke omgeving. Aarhus is KLM’s vierde bestemming in Denemarken. Tot 25 maart 2023 vliegt KLM dagelijks op deze studentenstad, waar oude architectuur op een prettige manier mixt met de jonge geest van de stad. Met de toevoeging van Rovaniemi – de hoofdstad van Fins Lapland – hoopt KLM gehoor te geven aan de behoefte aan avontuurlijke winterreizen. In Rovaniemi kunt u genieten van winkels, gezellige cafés en restaurants, maar er kunnen ook winteractiviteiten worden ondernomen zoals een huskysafari of een schitterende sneeuwscooterrit. Natuurlijk mag een bezoek aan Santa Park, de residentie van de kerstman, niet ontbreken. Voor de wekelijkse vluchten – die plaatsvinden tot 25 maart 2023 – zet KLM een Boeing 737-800 in, met een capaciteit van dertig stoelen in Business Class, zes stoelen in Economy Comfort en 150 stoelen in Economy Class. KLM heeft drie nieuwe bestemmingen aan haar
Air France lanceert 12 december een extra non-stopvlucht van Parijs naar New York. De vluchten vertrekken vanaf de luchthaven Charles de Gaulle (Parijs) en landen op Newark Liberty (New York), dertig kilometer van Manhattan. De vluchten zijn een aanvulling op de vluchten die al elke dag op John F. Kennedy International Airport (New York) aankomen. Deze nieuwe dagelijkse non-stopvlucht wordt gevlogen in een Boeing 777-200 met een capaciteit van 40 Business Class-, 24 Premium Economy- en 216 Economy-stoelen. Aan boord is wifi aanwezig.