KLM FOR YOU FLY RESPONSIBLY

KLM’s duurzame brood

Het geheim van de bakker

Het sandwichbrood met de bijzondere textuur is al acht jaar lang een hit bij passagiers van KLM. Het duurzame brood wordt gebakken door bakkerij Carl Siegert, tegenwoordig gerund door de zesde generatie Siegert. Wat is het geheim van zijn succes?

Beeld: Anouk De Kleermaeker
leestijd: 5 min

lees verder

Wie binnenloopt bij Bakkerij Carl Siegert in Harmelen – een dorpje net buiten Utrecht – ruikt direct de geur van versgebakken brood. Vroeger was de bakkerij toegankelijk voor bezoekers, blijkt uit de antieke prenten bij de ingang. Sterker nog: de zolder van het grote bedrijfspand is ingericht als museum en ligt vol met antiek bakgerei, afkomstig uit de vroegere bakkerij. De spullen zijn bedoeld om de lange bakkersgeschiedenis van de familie Siegert te illustreren.

“Het bakkersgereedschap is door mijn vader, opa en overgrootopa verzameld,” legt bakker Carl Siegert uit. “We hadden op een gegeven moment zo veel dat we besloten er een heus museum van te maken.” Op de vraag of Siegerts dochters het museum misschien zullen uitbreiden en in zijn voetsporen zullen treden, schudt de bakker al snel nee. “Ik denk het niet. Ze zijn ontzettend creatief, maar hebben andere ambities.”

Carl Siegert

Carl Siegert

“Mijn motto is: je brood is zo goed
als de laatste boterham”

Deeg-wellness

Siegert deelt zijn naam met maar liefst zes andere Siegerts, die ook het bakkersvak kozen. Als zesde generatie Siegert-bakker beheert hij de 131 jaar oude bakkerij en streeft er in eigen woorden naar om ‘van elke dagelijkse boterham een ervaring te maken’. “Mijn motto is: je brood is zo goed als de laatste boterham. We horen vaak dat onze klanten de textuur en smaak van ons brood bijzonder vinden – en dat klopt. Dus blijven we de kwaliteit van ons brood dagelijks checken.” Om die bijzondere smaak en textuur te creëren, krijgt het brood van Siegert een speciale behandeling in zogenaamde ‘deeg-wellnesscenters’. En ja, dat is precies zoals het klinkt: een sauna voor brood.

“De verwarmde kamers zorgen voor de perfecte temperatuur waarop het deeg rustig kan rijzen. Door deze kamers blijft ons brood niet alleen langer goed – ze geven het ook een speciaal aroma.” De Harmelense bakkerij is al acht jaar lang partner van KLM en voorziet de maatschappij van brood. Wat is Siegerts geheim tot een succesvolle samenwerking? “We erkennen beiden het belang van kwaliteit en duurzaamheid. Dat wordt weerspiegeld in ons brood en de ingrediënten die we gebruiken.”

lees verder

Deeg-wellness

Siegert deelt zijn naam met maar liefst zes andere Siegerts, die ook het bakkersvak kozen. Als zesde generatie Siegert-bakker beheert hij de 131 jaar oude bakkerij en streeft er in eigen woorden naar om ‘van elke dagelijkse boterham een ervaring te maken’. “Mijn motto is: je brood is zo goed als de laatste boterham. We horen vaak dat onze klanten de textuur en smaak van ons brood bijzonder vinden – en dat klopt. Dus blijven we de kwaliteit van ons brood dagelijks checken.” Om die bijzondere smaak en textuur te creëren, krijgt het brood van Siegert een speciale behandeling in zogenaamde ‘deeg-wellnesscenters’. En ja, dat is precies zoals het klinkt: een sauna voor brood.

“De verwarmde kamers zorgen voor de perfecte temperatuur waarop het deeg rustig kan rijzen. Door deze kamers blijft ons brood niet alleen langer goed – ze geven het ook een speciaal aroma.” De Harmelense bakkerij is al acht jaar lang partner van KLM en voorziet de maatschappij van brood. Wat is Siegerts geheim tot een succesvolle samenwerking? “We erkennen beiden het belang van kwaliteit en duurzaamheid. Dat wordt weerspiegeld in ons brood en de ingrediënten die we gebruiken.”

Boter uit de Weerribben

Duurzaamheid is een groot onderdeel van Siegerts visie als bakker en ondernemer. Zo wordt het brood met zo veel mogelijk lokale ingrediënten gebakken. “We proberen alle ingrediënten zo dichtbij mogelijk af te nemen. Onze boter is bijvoorbeeld afkomstig uit het Nederlandse natuurgebied de Weerribben. Zelfs onze stroom heeft een lokale oorsprong – we hebben bijna duizend zonnepanelen op het dak van de bakkerij liggen. Die voorzien ons op een duurzame manier van maar liefst 35 procent van ons dagelijkse stroomgebruik.”

Boter uit de Weerribben

Duurzaamheid is een groot onderdeel van Siegerts visie als bakker en ondernemer. Zo wordt het brood met zo veel mogelijk lokale ingrediënten gebakken. “We proberen alle ingrediënten zo dichtbij mogelijk af te nemen. Onze boter is bijvoorbeeld afkomstig uit het Nederlandse natuurgebied de Weerribben. Zelfs onze stroom heeft een lokale oorsprong – we hebben bijna duizend zonnepanelen op het dak van de bakkerij liggen. Die voorzien ons op een duurzame manier van maar liefst 35 procent van ons dagelijkse stroomgebruik.”

Duurzaamheid is een groot onderdeel van Siegerts visie als bakker en ondernemer

Broodfans

Wie door Siegerts Twitter scrolt, ziet al snel hoeveel broodfans de bakker heeft. “Was weer top!” tweet een KLM-passagier enthousiast. “Having breakfast with @carlsiegert bread,” deelt een andere passagier. Het is toepasselijk dat Siegerts brood al een tijdje door KLM-passagiers genuttigd wordt, want de bakker reisde voor zaken ook wat af en is dus bekend met het eten op vluchten. Zijn meest memorabele vlucht? Dat was die waar hij naast chef Jacob Jan Boerma zat, winnaar van drie Michelinsterren en toentertijd verantwoordelijk voor de Business Class-menu’s van KLM. “Toen de sandwiches arriveerden, moest hij ze natuurlijk proeven. Gelukkig vond hij ze lekker. We hebben het moment op foto vastgelegd en later op social media geplaatst.”

MORE KLM FOR YOU

Video
Share

Your name

Your e-mail

Name receiver

E-mail address receiver

Your message

Send