December is traditioneel het moment om te reflecteren, waarbij we zowel terug- als vooruitkijken. Begin dit jaar was een roerige tijd voor zowel onze klanten als voor KLM met onder andere dubbele testverplichtingen voor passagiers die overstappen op Schiphol. Maar deze turbulente tijd brengt ook weer nieuwe kansen en mogelijkheden met zich mee. Zo is de crisis bij KLM een voedingsbodem voor innovatie gebleken, zoals bijvoorbeeld te zien is bij Upload@Home, de service waarmee we u op een groeiend aantal bestemmingen helpen door van tevoren uw corona-gerelateerde documenten te controleren. Daarnaast hebben we de Where Can I Fly To-tool geïntroduceerd, waarbij u kunt kijken naar welke bestemmingen we vliegen en meteen kunt ontdekken wat de corona-vereisten zijn. Uiteraard zijn we blijven investeren in digitalisering, service aan boord, product en duurzaamheid om te zorgen dat KLM gereed is voor de weg naar herstel.
Ook voor mij persoonlijk stond dit jaar in het teken van nieuwe kansen en mogelijkheden. Ik ben vanuit de Verenigde Staten met mijn gezin teruggekeerd naar Nederland en in oktober gestart als Directeur KLM Nederland. Ik vind het een geweldige kans om leiding te mogen geven aan deze mooie organisatie.
Kijken naar de toekomst doe ik met vertrouwen: het aantal grenzen dat opengaat neemt toe, er kan weer op Canada gevlogen worden en ook mogen Europeanen weer naar de VS reizen. Wereldwijd krijgen steeds meer mensen een vaccinatie en is er gelukkig steeds meer mogelijk.
In deze wintereditie inspireren we u weer met een aantal mooie reisverhalen om bij weg te dromen of om alvast plannen te maken voor het nieuwe jaar. Zo nemen we u mee naar de kust van Los Angeles waar u yogi’s, rolschaatsers en fitnesslovers, maar ook dolfijnen, pelikanen en mooie natuur vindt. Ook bezoeken we Porto: een stad met een prachtige mix van hip en historie en gaan we naar de verrassende bestemming Zürich, een stad die fitter, bruisender én bourgondischer is dan u misschien denkt.
Veel leesplezier!
Bas Gerressen
Directeur KLM Nederland
Uitgave KLM Nederland Concept & realisatie Hearst Create Digital design & realisatie DutchGiraffe | Digital Creatives & WPMagazines Contentmanager KLM Sharida van Wageningen Content Director Alexandra de Jong Art Director Karon Lastdrager Content Lead Charlotte Latten Beeldredacteur Monique Kolmeijer Client Service Director Erik-Jan Sanders Contributors Priscilla Borgers, Evelyn van Driel, Ester Gebuis, Angélique Heijligers, Denis Koval, Charlotte van Mensch, Annemarie Maarhuis, Joy Storimans, Jurriaan Teulings, Marieke Verhoeven, Joanne Wienen, Bülent Yüksel, Getty Images, Alamy, AWL Images, Shutterstock, Gallery Stock, ANP