Marcel Bakker (52) is Plantleader Line Maintenance. Samen met zijn team van 237 mensen is hij verantwoordelijk voor het onderhoud van de KLM-vloot tijdens tussenstops op Schiphol.
“Steeds wanneer een KLM-vliegtuig landt, moet het worden gecontroleerd en zo nodig gerepareerd. Dat is wat mijn afdeling doet. Van wielen wisselen en olie vullen tot reparaties in verband met een vogel die tegen het vliegtuig is gevlogen – ondanks dat de afdeling Bird Control er alles aan doet om vogels bij de luchthaven weg te houden. Een vliegtuig mag pas weer opstijgen als een grondwerktuigkundige het vliegtuig ‘fit for the intended flight’ heeft verklaard.”
“Duurzaamheid gaat verder dan zorgen voor de planeet; het gaat ook om de manier waarop je met mensen omgaat. Onze afdeling is georganiseerd in verschillende teams. Voor mij als Plantleader is het cruciaal om naar deze teams te luisteren en hen te helpen en te coachen zodat zij hun werk zo efficiënt en probleemloos mogelijk kunnen doen. Ik wil een werkomgeving creëren waar mensen zich gesterkt, erkend, gewaardeerd en verbonden voelen, hun talenten kunnen ontplooien en een zekere mate van autonomie ervaren. Blije mensen doen dingen op het werk die verder gaan dan hun functieomschrijving.”
“Het leven draait om het maken van herinneringen en reizen is daar een essentieel onderdeel van. We zijn hier maar voor een korte tijd, en in die korte tijd wil ik zo veel mogelijk van deze prachtige planeet zien, het liefst op een zo duurzaam mogelijke manier. Een favoriete bestemming heb ik niet. Ik vind het juist leuk om steeds weer nieuwe plekken te ontdekken. Ik hou van andere culturen, mooie natuur en rust. Op locaties waar ook veel andere mensen komen, heb ik het niet zo. Liever trek ik naar de uithoeken van de wereld met een backpack op mijn rug.”
“Ik heb zo’n 25 jaar geleden drie weken door Namibië gereisd. Dat was toen nog heel ongerept en onherbergzaam. We reden daar op kaart en kompas en kregen nadrukkelijk de instructie om overal waar brandstof te krijgen was, alle tanks vol te gooien. We hadden een enorme hoeveelheid water en biscuits bij ons, voor het geval we zouden verdwalen of pech zouden krijgen. Dat avontuur heeft een grote indruk op me gemaakt.”
Marcel Bakker (52) is Plantleader Line Maintenance. Samen met zijn team van 237 mensen is hij verantwoordelijk voor het onderhoud van de KLM-vloot tijdens tussenstops op Schiphol.
“Steeds wanneer een KLM-vliegtuig landt, moet het worden gecontroleerd en zo nodig gerepareerd. Dat is wat mijn afdeling doet. Van wielen wisselen en olie vullen tot reparaties in verband met een vogel die tegen het vliegtuig is gevlogen – ondanks dat de afdeling Bird Control er alles aan doet om vogels bij de luchthaven weg te houden. Een vliegtuig mag pas weer opstijgen als een grondwerktuigkundige het vliegtuig ‘fit for the intended flight’ heeft verklaard.”
“Duurzaamheid gaat verder dan zorgen voor de planeet; het gaat ook om de manier waarop je met mensen omgaat. Onze afdeling is georganiseerd in verschillende teams. Voor mij als Plantleader is het cruciaal om naar deze teams te luisteren en hen te helpen en te coachen zodat zij hun werk zo efficiënt en probleemloos mogelijk kunnen doen. Ik wil een werkomgeving creëren waar mensen zich gesterkt, erkend, gewaardeerd en verbonden voelen, hun talenten kunnen ontplooien en een zekere mate van autonomie ervaren. Blije mensen doen dingen op het werk die verder gaan dan hun functieomschrijving.”
“Het leven draait om het maken van herinneringen en reizen is daar een essentieel onderdeel van. We zijn hier maar voor een korte tijd, en in die korte tijd wil ik zo veel mogelijk van deze prachtige planeet zien, het liefst op een zo duurzaam mogelijke manier. Een favoriete bestemming heb ik niet. Ik vind het juist leuk om steeds weer nieuwe plekken te ontdekken. Ik hou van andere culturen, mooie natuur en rust. Op locaties waar ook veel andere mensen komen, heb ik het niet zo. Liever trek ik naar de uithoeken van de wereld met een backpack op mijn rug.”
“Ik heb zo’n 25 jaar geleden drie weken door Namibië gereisd. Dat was toen nog heel ongerept en onherbergzaam. We reden daar op kaart en kompas en kregen nadrukkelijk de instructie om overal waar brandstof te krijgen was, alle tanks vol te gooien. We hadden een enorme hoeveelheid water en biscuits bij ons, voor het geval we zouden verdwalen of pech zouden krijgen. Dat avontuur heeft een grote indruk op me gemaakt.”