Saskia: “Connecting Colours bestaat sinds een jaar, we zitten dus nog in de opstartfase, maar zijn wel officieel erkend door de directie. Met CC zetten wij ons in voor een werkvloer die vrij is van racisme, discriminatie en microagressie. Wij zijn er voor de biculturele medewerker en iedere KLM’er die op zoek is naar verbinding.”
Joost: “Wij zijn al langer bezig, twaalf jaar om precies te zijn. Over the Rainbow is in 2011 opgericht vanuit de LGBTQI+-community binnen KLM. Als voorzitter werk ik samen met een bestuur van zeven mensen en proberen wij KLM te challengen om een werkomgeving te creëren waar iedereen zichzelf kan zijn en zich veilig voelt.”
S: “Ja, vooral dat laatste! De kapstok van inclusiviteit is veiligheid, daar is alles op gestoeld. Om jezelf te kunnen zijn en je veilig te kunnen uitspreken. We moeten meer in elkaars cirkel stappen. CC organiseert vijf themadagen per jaar, bijvoorbeeld Diwali of Chinees Nieuwjaar. We delen dan eten uit en geven informatie over de achtergrond van die feestdag en cultuur. We nodigen iedereen uit om aan elkaars cultuur te snuffelen en verbinding te leggen. Daardoor zie je bij het koffiezetapparaat de leukste gesprekken ontstaan.”
J: “Zo ben ik heel trots op de drie vluchten die we met een volledige LGBTQI+-crew hebben gemaakt naar New York, Barcelona en Paramaribo. Vooral in Paramaribo kregen we een enorme stroom aan positieve reacties. Er was veel belangstelling van de lokale media en de mensen daar ervoeren het als een enorme steun voor de lokale LGBTQI+-community. Dat heeft me geraakt. Het laat zien dat je als bedrijf een rol in de maatschappij speelt waarmee je kunt bijdragen aan cultuurverandering.”
S: “Zeker, zo’n statementvlucht is heel belangrijk. KLM laat daarmee echt zien: hé, hier staan wij voor. Je mag zijn wie je bent.”
J: “Het is uiteindelijk een missie met een lange adem, cultuurverandering heeft tijd nodig. Maar we hebben echt al veel bereikt. Waar ik ook trots op ben, is dat KLM sinds een aantal jaar een gedegen transgenderbeleid heeft. Als een medewerker in transitie gaat, ligt er een stappenplan klaar. Een stukje educatie voor managers en collega’s hoe hier respectvol mee om te gaan en welke administratieve procedures, zoals naamsverandering en verlof tijdens de transitie, erbij komen kijken.”
S: “Dat is echt fantastisch! Ik denk dat onze grootste win is dat we hebben geholpen met de ontwikkeling van de menukaart ‘In gesprek over ongewenst gedrag’, een educatieve tool die de medewerker handvatten geeft en waarmee naast discriminatie ook microagressie (h)erkend kan worden. De kaart dient als ondersteuning hoe een gesprek aan te gaan en welke stappen te nemen als je te maken krijgt met ongewenste omgangsvormen. Discriminatie is vaak vrij makkelijk te herkennen, maar juist microagressie zorgt in de meeste gevallen voor problemen. Het zijn kleine, onderhuidse speldenprikjes die stereotyperingen in stand houden. Een voorbeeld: als ik op een vlucht naar Curaçao werk, wordt mij vaak gevraagd of ik familie ga opzoeken, een aanname die gebaseerd is op mijn voorkomen. Ik heb namelijk geen familie in Curaçao.”
J: “Ik vind het goed dat je microagressie noemt, dat was een begrip dat wij nog niet op de agenda hadden, maar het is heel herkenbaar. Wij willen bereiken dat mensen met een mildere blik naar elkaar kijken. Dat er gezegd kan worden: ‘Wat jij net zei, dat doet mij wat.’”
S: “Wat wij belangrijk vinden, is dat KLM intern én extern een gelijkwaardige bedrijfscultuur benadrukt. Laat zien wie de mensen zijn die in je bedrijf werken.”
J: “We zijn daarin echt op de goede weg. Wat voor mij een goed teken is, is dat er in het bedrijf initiatieven voor een inclusievere bedrijfscultuur worden genomen, waarbij OtR geen betrokkenheid heeft gehad. Zo rijden er sinds kort twee cateringtrucks op Schiphol rond met ons logo erop. Ik zie passagiers daar foto’s van maken. Dat is voor mij een symbool.”
S: “Daaraan zie je dat het onderdeel is geworden van de bedrijfscultuur.”
J: “Ja! Hey, they got it, denk ik dan. De ultieme droom is natuurlijk dat wij als werkgroepen niet meer nodig zijn. Dan hebben we ons doel bereikt.”
Saskia Olivieira is Cabin Attendant bij KLM en voorzitter van Connecting Colours (opgericht in maart 2022), een netwerkorganisatie binnen KLM die zich inzet voor een betere werkomgeving vrij van discriminatie, racisme en microagressie.
Joost van der Sande is Retail Strategy Director bij KLM en voorzitter van Over the Rainbow (opgericht in 2011), een netwerkorganisatie van LGBTQI+- medewerkers die zich inzet voor een inclusievere en meer diverse werkomgeving waar iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt.