Rolf Kok (64) is Manager Cabin Quality. Met zijn team houdt hij de schoonmaakprocessen aan boord van de KLM-vloot nauwkeurig in de gaten.
“De conditie van de cabine van een vliegtuig is niet alleen gerelateerd aan comfort en veiligheid, maar zeker ook aan beleving. We willen dat onze passagiers hun reis als zo prettig mogelijk ervaren en daar hoort een schoon toestel bij. Na elke vlucht wordt de cabine van het vliegtuig zo snel mogelijk schoongemaakt. Stoelzakken, bagagebakken, het toilet – eigenlijk alles waarmee de passagier in de cabine in aanraking komt tijdens een vlucht, wordt gecheckt.”
“Er zijn verschillende schoonmaakdiensten: de turnaround-schoonmaak, die wordt toegepast bij vliegtuigen die alleen een korte stop maken, de nachtstopschoonmaak en de deep clean: een grondige reiniging van de cabine. Momenteel houden we ons bezig met de toekomstige schoonmaakprocessen voor de nieuwe A320- en A321-toestellen. Er zijn namelijk allerlei factoren waarmee rekening moet worden gehouden, zoals het aantal stoelen, de lay-out van de cabine, galleys en toiletten en het ontwerp van de stoelen.”
“Het onderwerp duurzaamheid wordt steeds meer in het schoonmaakproces meegenomen. We hebben te maken met twee soorten afvalstromen: cateringafval en afval dat passagiers achterlaten in de stoelzakken en bagagebakken. Uit het afval worden papier, blik, glas en petflessen gefilterd en in een aparte zak gedaan. De afvalverwerkingsdienst op Schiphol zorgt er vervolgens voor dat de materialen worden gescheiden en gerecycled.”
“Sinds 2015 ben ik Manager Cabin Quality. De diversiteit en uitdaging bevallen me goed; geen dag is hetzelfde, en ik werk met een geweldig team samen om problemen aan te pakken waaraan mensen in eerste instantie niet zouden denken. Een voorbeeld? Hoeveel extra schoonmaaktijd is er nodig als er croissantjes aan boord worden geserveerd? Zoiets kan veel invloed hebben op het schoonmaakproces.”
“Reizen zit in mijn bloed. Ik ben geboren in Venezuela, mijn vader werkte voor Shell in Zuid-Amerika. Op mijn vijfde zijn we terugverhuisd naar Nederland, maar mijn vader is altijd internationaal blijven werken. Hierdoor bleven wij als gezin ook veel reizen. Ik heb altijd een sterke reisdrang gehouden. Ik ben getrouwd met een Taiwanese man en we reizen nagenoeg elke maand op en neer om elkaar te zien. Ik ben gek op de Taiwanese night markets. Het eten is daar geweldig, supervers en het is er altijd brandschoon.”
Rolf Kok (64) is Manager Cabin Quality. Met zijn team houdt hij de schoonmaakprocessen aan boord van de KLM-vloot nauwkeurig in de gaten.
“De conditie van de cabine van een vliegtuig is niet alleen gerelateerd aan comfort en veiligheid, maar zeker ook aan beleving. We willen dat onze passagiers hun reis als zo prettig mogelijk ervaren en daar hoort een schoon toestel bij. Na elke vlucht wordt de cabine van het vliegtuig zo snel mogelijk schoongemaakt. Stoelzakken, bagagebakken, het toilet – eigenlijk alles waarmee de passagier in de cabine in aanraking komt tijdens een vlucht, wordt gecheckt.”
“Er zijn verschillende schoonmaakdiensten: de turnaround-schoonmaak, die wordt toegepast bij vliegtuigen die alleen een korte stop maken, de nachtstopschoonmaak en de deep clean: een grondige reiniging van de cabine. Momenteel houden we ons bezig met de toekomstige schoonmaakprocessen voor de nieuwe A320- en A321-toestellen. Er zijn namelijk allerlei factoren waarmee rekening moet worden gehouden, zoals het aantal stoelen, de lay-out van de cabine, galleys en toiletten en het ontwerp van de stoelen.”
“Het onderwerp duurzaamheid wordt steeds meer in het schoonmaakproces meegenomen. We hebben te maken met twee soorten afvalstromen: cateringafval en afval dat passagiers achterlaten in de stoelzakken en bagagebakken. Uit het afval worden papier, blik, glas en petflessen gefilterd en in een aparte zak gedaan. De afvalverwerkingsdienst op Schiphol zorgt er vervolgens voor dat de materialen worden gescheiden en gerecycled.”
“Sinds 2015 ben ik Manager Cabin Quality. De diversiteit en uitdaging bevallen me goed; geen dag is hetzelfde, en ik werk met een geweldig team samen om problemen aan te pakken waaraan mensen in eerste instantie niet zouden denken. Een voorbeeld? Hoeveel extra schoonmaaktijd is er nodig als er croissantjes aan boord worden geserveerd? Zoiets kan veel invloed hebben op het schoonmaakproces.”
“Reizen zit in mijn bloed. Ik ben geboren in Venezuela, mijn vader werkte voor Shell in Zuid-Amerika. Op mijn vijfde zijn we terugverhuisd naar Nederland, maar mijn vader is altijd internationaal blijven werken. Hierdoor bleven wij als gezin ook veel reizen. Ik heb altijd een sterke reisdrang gehouden. Ik ben getrouwd met een Taiwanese man en we reizen nagenoeg elke maand op en neer om elkaar te zien. Ik ben gek op de Taiwanese night markets. Het eten is daar geweldig, supervers en het is er altijd brandschoon.”