Marjolein Vink (48) werkt sinds 26 jaar voor KLM. Met haar idee om de gebruikte koffie van een vlucht te hergebruiken, won de purser de KLM Employee Sustainability Challenge.
“De zus van een toenmalig vriendje begon als stewardess bij KLM en een vader van een vriendinnetje was purser. Op die manier ben ik in aanraking gekomen met KLM. Inmiddels werk ik er al 26 jaar en ik heb geen moment spijt gehad van mijn beslissing. Je krijgt te maken met veel verschillende culturen – geweldig!”
“Een van mijn grootste uitdagingen als purser is om het alle passagiers zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Het beste compliment dat ik ooit heb ontvangen, kwam van een passagier die vertelde dat hij een verschrikkelijk humeur had toen hij het vliegtuig instapte, maar met een goed humeur het toestel weer verliet. Dan heb ik mijn werk goed gedaan!”
“Als purser ben je eigenlijk operationeel manager. Niet alleen let je op zaken als veiligheid en service, ook sustainability komt dagelijks aan bod: blijf je langer aan de grond als er nog niet genoeg eten is ingeladen, omdat je die tijd eventueel tijdens de vlucht zelf kan inhalen? Dit kost wel extra brandstof. Uiteindelijk neem je al die aspecten mee in het nemen van je beslissing. In overleg met de captain, natuurlijk.”
“Ik kwam het idee om de restanten van koffiebonen te hergebruiken voor het eerst tegen in de horeca. Koffieresten kunnen worden gebruikt om een nare geur te verwijderen in de keuken, maar ook als kunstmest of om er champignons in te laten groeien. Het leek me zonde niks te doen met onze UTZ-gecertificeerde koffieresten, die overbleven na een vlucht. De afdeling sustainability van KLM is ermee aan de slag gegaan. Mijn prijs, een 3D-model van een KLM-huisje – uit afval geprint – was de kers op de taart.”
“Elke vlucht is anders. We hebben bijvoorbeeld kleurwedstrijden voor alle kids gehouden aan boord. Tekenen doe ik zelf ook graag – passagiers hebben weleens een tekening van me ontvangen. Een van die tekeningen was voor de portier in een hotel in Lima. Hij vond hem heel mooi en komt me nog steeds, als ik in het hotel verblijf, gedag zeggen en koffie brengen. Zelfs op zijn vrije dag!”
Marjolein Vink (48) werkt sinds 26 jaar voor KLM. Met haar idee om de gebruikte koffie van een vlucht te hergebruiken, won de purser de KLM Employee Sustainability Challenge.
“De zus van een toenmalig vriendje begon als stewardess bij KLM en een vader van een vriendinnetje was purser. Op die manier ben ik in aanraking gekomen met KLM. Inmiddels werk ik er al 26 jaar en ik heb geen moment spijt gehad van mijn beslissing. Je krijgt te maken met veel verschillende culturen – geweldig!”
“Een van mijn grootste uitdagingen als purser is om het alle passagiers zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Het beste compliment dat ik ooit heb ontvangen, kwam van een passagier die vertelde dat hij een verschrikkelijk humeur had toen hij het vliegtuig instapte, maar met een goed humeur het toestel weer verliet. Dan heb ik mijn werk goed gedaan!”
“Als purser ben je eigenlijk operationeel manager. Niet alleen let je op zaken als veiligheid en service, ook sustainability komt dagelijks aan bod: blijf je langer aan de grond als er nog niet genoeg eten is ingeladen, omdat je die tijd eventueel tijdens de vlucht zelf kan inhalen? Dit kost wel extra brandstof. Uiteindelijk neem je al die aspecten mee in het nemen van je beslissing. In overleg met de captain, natuurlijk.”
“Ik kwam het idee om de restanten van koffiebonen te hergebruiken voor het eerst tegen in de horeca. Koffieresten kunnen worden gebruikt om een nare geur te verwijderen in de keuken, maar ook als kunstmest of om er champignons in te laten groeien. Het leek me zonde niks te doen met onze UTZ-gecertificeerde koffieresten, die overbleven na een vlucht. De afdeling sustainability van KLM is ermee aan de slag gegaan. Mijn prijs, een 3D-model van een KLM-huisje – uit afval geprint – was de kers op de taart.”
“Elke vlucht is anders. We hebben bijvoorbeeld kleurwedstrijden voor alle kids gehouden aan boord. Tekenen doe ik zelf ook graag – passagiers hebben weleens een tekening van me ontvangen. Een van die tekeningen was voor de portier in een hotel in Lima. Hij vond hem heel mooi en komt me nog steeds, als ik in het hotel verblijf, gedag zeggen en koffie brengen. Zelfs op zijn vrije dag!”