Marjanne van Winkoop (59) is als Unit Leader Maintenance Support verantwoordelijk voor support op het gebied van onder andere motorverwisselingen, cabin maintenance en exterior cleaning in hangar 10, 11, 12 en Schiphol Centrum.
“Onderhoud op vliegtuigen moet altijd worden uitgevoerd binnen het afgesproken tijdsframe, op een veilige en vakkundige manier en tegen acceptabele kosten. Het is van groot belang dat we onze onderhoudsplanning en -uitvoering zo optimaal mogelijk invullen, zodat het vliegtuig op het juiste tijdstip weer klaarstaat voor onze passagiers. In mijn functie ben ik verantwoordelijk om hier met de vakmensen van mijn afdeling een bijdrage aan te leveren en het proces verder te optimaliseren.”
“In de Maintenance Support-unit werken ongeveer 180 specialisten. Van exterior cleaners, grondwerktuigkundigen en constructiespecialisten tot plaatwerkers en monteurs. De vrouwen zijn op één hand te tellen, ondanks dat sinds de afgelopen jaren de focus ligt op diversiteit en inclusie. Ik geloof in diversiteit, omdat het ervoor zorgt dat werk vanuit verschillende gezichtspunten wordt belicht. Maar het werken in een ‘mannenomgeving’ ligt mij wel; over het algemeen zijn mannen directer dan vrouwen. Je weet precies wat je kunt verwachten. Dat vind ik prettig.”
“Aandacht schenken aan de werknemers op de vloer is wat mij betreft cruciaal. Ik denk dat teamspirit de sleutel is naar succes. Ik ben supertrots op mijn mensen. Iedereen is met hart en ziel verbonden met vliegtuigonderhoud. In de afgelopen jaren heeft de digitalisering een steeds belangrijkere rol gekregen. We hebben veel jong, technisch talent aangetrokken dat digitaal goed is onderlegd en een mooie aanvulling vormt op de ervaren professionals.”
“Duurzaamheid speelt binnen elke afdeling van KLM een belangrijke rol en dat geldt ook voor de hangars waar ik werk. In de afgelopen jaren is bijvoorbeeld onderzocht hoe we het schoonmaken van de buitenkant van vliegtuigen op een duurzamere manier kunnen uitvoeren. Met deze semi-dry-wash-methode besparen we wel acht miljoen liter water per jaar. Ook hebben we 3D-printers gekocht die plastic afval van onze vluchten gebruiken als printmateriaal.”
“De Tibetaanse brug Cesana Claviere in Italië is een hangbrug over een kloof tussen de Alpen. Ik zou die graag eens bezoeken. Ook hoog op mijn bucketlist staat het beklimmen van de 396 meter hoge Sugarloaf Mountain in Rio de Janeiro. Het uitzicht vanaf die top moet echt adembenemend zijn.”
Marjanne van Winkoop (59) is als Unit Leader Maintenance Support verantwoordelijk voor support op het gebied van onder andere motorverwisselingen, cabin maintenance en exterior cleaning in hangar 10, 11, 12 en Schiphol Centrum.
“Onderhoud op vliegtuigen moet altijd worden uitgevoerd binnen het afgesproken tijdsframe, op een veilige en vakkundige manier en tegen acceptabele kosten. Het is van groot belang dat we onze onderhoudsplanning en -uitvoering zo optimaal mogelijk invullen, zodat het vliegtuig op het juiste tijdstip weer klaarstaat voor onze passagiers. In mijn functie ben ik verantwoordelijk om hier met de vakmensen van mijn afdeling een bijdrage aan te leveren en het proces verder te optimaliseren.”
“In de Maintenance Support-unit werken ongeveer 180 specialisten. Van exterior cleaners, grondwerktuigkundigen en constructiespecialisten tot plaatwerkers en monteurs. De vrouwen zijn op één hand te tellen, ondanks dat sinds de afgelopen jaren de focus ligt op diversiteit en inclusie. Ik geloof in diversiteit, omdat het ervoor zorgt dat werk vanuit verschillende gezichtspunten wordt belicht. Maar het werken in een ‘mannenomgeving’ ligt mij wel; over het algemeen zijn mannen directer dan vrouwen. Je weet precies wat je kunt verwachten. Dat vind ik prettig.”
“Aandacht schenken aan de werknemers op de vloer is wat mij betreft cruciaal. Ik denk dat teamspirit de sleutel is naar succes. Ik ben supertrots op mijn mensen. Iedereen is met hart en ziel verbonden met vliegtuigonderhoud. In de afgelopen jaren heeft de digitalisering een steeds belangrijkere rol gekregen. We hebben veel jong, technisch talent aangetrokken dat digitaal goed is onderlegd en een mooie aanvulling vormt op de ervaren professionals.”
“Duurzaamheid speelt binnen elke afdeling van KLM een belangrijke rol en dat geldt ook voor de hangars waar ik werk. In de afgelopen jaren is bijvoorbeeld onderzocht hoe we het schoonmaken van de buitenkant van vliegtuigen op een duurzamere manier kunnen uitvoeren. Met deze semi-dry-wash-methode besparen we wel acht miljoen liter water per jaar. Ook hebben we 3D-printers gekocht die plastic afval van onze vluchten gebruiken als printmateriaal.”
“De Tibetaanse brug Cesana Claviere in Italië is een hangbrug over een kloof tussen de Alpen. Ik zou die graag eens bezoeken. Ook hoog op mijn bucketlist staat het beklimmen van de 396 meter hoge Sugarloaf Mountain in Rio de Janeiro. Het uitzicht vanaf die top moet echt adembenemend zijn.”