Frans Huisman en Mitch Näring
KLM werkt op verschillende manieren aan een duurzamere bedrijfsvoering en aan het verkleinen van de CO₂-afdruk, door bijvoorbeeld het gebruik van nieuwe zuinigere vliegtuigen zoals de B787 en door over te schakelen naar elektrisch als het gaat om brandstofgebruik voor grondoperaties. In het verduurzamen van de KLM-operatie is een belangrijke rol weggelegd voor de vliegers. Tijdens, maar ook vóór een vlucht, kan hun werkwijze een grote impact hebben op de hoeveelheid CO₂ die wordt uitgestoten. A330-piloot Mitch Näring maakt deel uit van KLM’s Fuel Efficiency Team. “We zijn met dit team gestart zodat we echt kunnen focussen op praktische manieren om onze werkwijze in de cockpit – als het gaat om duurzaamheid – te verbeteren.”
Het begint met de voorbereiding, legt Frans Huisman, B777-captain en Director ATM Strategy & Planning, uit. “Logischerwijs wordt bij een kortere route minder CO₂ uitgestoten. Daarom is een team van specialisten constant bezig met het uitzoeken en optimaliseren van vluchtroutes. Wat veel mensen zich niet realiseren, is dat in een rechte lijn van A naar B vliegen meestal geen optie is, legt Huisman uit: “We worden beperkt door luchtruim-regelgeving, militaire oefengebieden en overvliegrechten, die per land variëren. Sommige landen zijn erg duur om overheen te vliegen en andere zijn niet veilig genoeg.
Hiermee moeten we rekening houden als we een route plannen. Tijdens de vlucht zijn de vliegers continu bezig om de meest optimale route, hoogte en snelheid te kiezen, hiermee wordt veel brandstof en dus CO₂-uitstoot bespaard.” Een positieve ontwikkeling, zegt Huisman, is dat vermindering van CO₂-uitstoot ook wereldwijd in de verschillende verkeersleidingcentra steeds meer op de agenda staat. “Zij hebben nu ook doelstellingen die behaald moeten worden, dus het is in hun belang om vluchtroutes zo veel mogelijk te optimaliseren.”
KLM is – samen met de overheid, de luchtverkeersleiding en de luchtruim- gebruikers – druk bezig met de herstructurering van het Nederlandse luchtruim en de vluchtroutes. Huisman: “Vanaf 2025 zal dit resulteren in duurzamere vluchten inclusief brandstofreductie voor KLM van zo’n tien tot twintig miljoen kilo per jaar. KLM is ook actief betrokken bij wereldwijde initiatieven om de vluchtroutes nog meer te optimaliseren.
Dit zou een extra drie tot vijf miljoen kilo aan brandstofbesparing moeten opleveren.” Op de lange termijn is het doel het compleet vervangen van fossiele brandstof, aldus Näring. “We werken aan een toekomst met enkel duurzame brandstof. Tot het zover is, is iedereen bij KLM verantwoordelijk voor het optimaliseren van de processen, zodat we zo veilig en duurzaam mogelijk kunnen werken.”
Voor de daadwerkelijke beslissingen in de cockpit kunnen piloten gebruik maken van een speciaal dashboard, ontwikkeld door het Fuel Efficiency Team. “Die dashboards vormen een toevoeging aan het oorspronkelijke vluchtplan en tonen gegevens van vluchten op diezelfde route gedurende de afgelopen maanden,” vertelt Näring. “Op die manier zien de piloten bijvoorbeeld of er shortcuts kunnen worden verwacht in de uit- en aanvliegroutes rondom een vliegveld.” Dit zijn over het algemeen kleine aanpassingen, maar ze kunnen een groot verschil maken, legt Näring uit. “Het doel van ons Fuel Efficiency Team is het uitdragen van al dit soort kleine initiatieven die per keer acht tot vijftig kilo brandstof besparen. Dat lijkt weinig, maar op jaarbasis zorgen deze kleine ingrepen voor een vermindering van 3,8 miljoen kilo CO₂-uitstoot.”
Andere voorbeelden van kleine, maar belangrijke aanpassingen zijn: klimmen en dalen met een meer optimale snelheid en het uitzetten van één motor tijdens het taxiën. “Iets anders wat passagiers zou kunnen opvallen is dat we, als het mogelijk is, proberen een paar minuten voor de officiële vertrektijd op te stijgen,” vertelt Näring. “Die paar minuten speling kunnen we eenmaal in de lucht gebruiken om met een iets langzamere snelheid te vliegen. Hiermee verminderen we CO₂-uitstoot.”
Näring en Huisman geven toe dat er nog behoorlijk wat uitdagingen zijn als het gaat om duurzamer vliegen. “We plannen alles twee tot acht uur voor de daadwerkelijke vlucht en daarna kunnen wij de cockpitcrew geen updates meer geven om de vluchtroute te optimaliseren,” legt Huisman uit. “We zijn nu bezig met technologie waarbij de vliegers deze updates tijdens de vlucht kunnen krijgen en met technologie waarbij vliegers in de cockpit continu de meest optimale vluchtroute kunnen berekenen, maar het kost tijd om deze nieuwe systemen in gebruik te nemen.”